Låt barnen att bli fulla med sommaren
Läste i tidningen häromdagen om Centralpartiets arbetsgrupps förslag om förkortning av sommarlovet och införing av tredje skoltermin i grundskolan. Om denna nyhet hade publicerats den första april hade jag reagerat på den som på ett passande skämt. Men centralpartiets Sofia Larsen tänkte på allvar när hon hade lämnat sitt förslag till årets Centerstämman.
Hur tänker man då? - är min spontana fråga. Hur effektivt och inspirerat arbetar vi ,vuxna under soliga och så efterlängtade varma sommardagar? Hur skulle vi reagera om vi hade blivit av vår rätt till sommarsemester?
Vi kan inte ta från våra barn deras dröm, deras års högpunkt och en viktig del av deras barndom. Redan på vinter börjar många barn räkna dagar till sommarlovet och planera sommarens äventyr.
Som förälder kommer jag fortfarande ihåg hur min dotter längtade efter sköna sovmorgnar, sol och bad, mattefria veckor, avslappnad tillvaro och umgänge med kompisar. Redan i början av maj brukade hon följa noggrant sin kalender och stryka bort dag efter dag kvarstående veckor till sommarlovet. Och redan då, några veckor innan sommarlovet kunde jag konstatera att hennes studieförmåga hade minskat betydligt med kommande vårvärme och sol.
Som pedagog kan jag föreställa mig hur en skoldag kan se ut om vi tvingar våra elever att "hämta kunskaper" i en het sommardag. Halvtomma klasser (många familjer med invandrar- bakgrund besöker sina hemländer på sommaren), omotiverade och okoncentrerade elever som sitter med tankarna om ett dopp i bassängen eller havet, stressade fröknar som "grillas" av värme i klassrummet, som med hjälp av persienner försöker att "skydda" sina elever från sommarutmaningar och gör allt möjligt och omöjligt för att hålla dem kvar på skolbänkarna till skoldagens slut..
Jag tvivlar på att förkortning av sommarlovet och extra skoldagar på sommaren kommer att berika elevernas kunskaper. Men att detta kan påverka negativt på deras hälsa och minska deras ork under skolåret - det är jag säker på...
Vår långa norrlands vinter lägger sina tydliga spår på vår välbefinnande och stimulans. På sommaren brukar vi alla pigga upp oss och njuta av livet på nytt. Barnen njuter också av livet på sitt sätt. De gillar att hoppa på studsmattor och bada i havet, cykla och plocka smultron, leka i gröna kohagen och springa så mycket att bena blir" fulla med spring" som är solklart i Idas sommarvisa. Låt dem att bevara sitt livs njutning - sommarlovet som en viktig del av deras barndom och försök att hitta bättre lösningar för att öka lärarledda lektioner...